mandag 15. februar 2010

Mega Boller


Denne søndagen hadde jo nok av utfordringer. Spesielt med tanke på alle de feiringene som var samlet på en dag, Morsdag , Valentinesday og Fastelaven. Jeg hadde ikke lyst å blande alle de feiringene til en stor suppe, så vi delte opp dagen til de forskjellige feiringene.
Valentinesday feiret Nich og jeg etter midnatt med god vin, musikk, gaver og kos. Morsdag tok vi til frokost med Fransk eggerøre, Bacon, nystekt brød, kake og kaffe. 
Dominic bidro med ett kjempe vakkert bilde med masse kjærlighet i.
(Mamma og pappa som elsker hverandre og en hytte med blomster på taket)



Fastelaven feiret vi på ettermiddagen med verdens beste mega boller med krem i, men like gode uten krem selvfølgelig. 

Oppskriften følger...

Ingredienser:

100 g meierismør
600-700 g hvetemel
100 g sukker
1/2 ts kardemomme
1/2 ts bakepulver 
3 1/2 melk
2 dl vann
50 g gjær
1 egg til pensling

Fremgangsmåte:

Ha vann og smør i en kjele og varm dette opp. Ta av platen og hell over melken. Kjenn etter at det er fingervarmt og ha oppi gjæra.

I en egen bakebolle blander du alle øverige tørr varer. Hell så inn det flytenede i bakebollen og bland sammen til en myk deig (gjerne litt klissete). Strø litt mel over og under deigen og la denne stå i 30 min eller til deigen har dobbel str.
Da deigen har dobbel str heller du deigen på kjøkkenbenken og former deigen til en avlang form. Unngå å tillsette for mye mel- dette gjør bare bollenne tørre.
Del opp deigen i 10 til 12 boller og legg dem med litt mellomrom mellom hverandre på steke plate med bakepapir (mere saftig når e får vokse litt sammen). 
La etterheve i 15 min.

Sett stekeovnen på ca 200 grader.
Når bollene er etterhevet pensler du alle bollene med pisket egg, sett de så på midten i ovnen og stek i ca 12 til 15 min.

I mellomtiden kan du eventuelt piske krem, lage kaffe eller bare ta en pause på sofaen:)

Nyt de deilige mega bollene og ha en fantastisk dag.

Katrine






2 kommentarer:

Irene Sandmoen sa...

Hei Katrine og Nicholas :)
For en utrolig fantastisk blogg og jeg må bare si at jeg syns det er spennende å se oppskrifter som dere legger ut på mat. Dette gjør at jeg kan lage ting som dere lager og få litt idèr og det er kjempe bra.

Stå på meg bloggen om mat, for jeg følger med :)

Klem fra Irene :)

Carlie´s Kitchen sa...

Takk for hyggelig tilbakemelding Irene.

Håper du får litt inspirasjon her.

Nich & Katrine:)

Recent Posts