søndag 7. februar 2010

Lisa´s Frasig Jordgubbstårta med Kola

Kanskje ikke helt Jordbærsesong nå, men et must på lista over Beste Kaker.


Nich´s kjære mamma og min svigemor lager en av de beste kakene jeg noen gang har smakt. Denne fikk jeg på min 33 års dag da vi var på besøk hos familien i sverige sommeren som var. Lisa har selv sendt oss oppskriften og jeg har ført den rett over her. Tusen takk Lisa. We love you.


Frasig jordgubbstårta med kola
Lägg ihop tårtan precis före serveringen så att bottnarna behåller sin sprödhet.

Till 10-12 personer:
100 gr smör
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
2 dl vetemjöl
Kolasås: (karamelsaus)
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
Fyllning:
1/2 liter jordgubbar
3 dl vispgrädde
 2 msk florsocker
2msk färskriven ingefära

Garneirng:
1/2 liter jordgubbar
Gör så här:
Sätt ugnen på 250 gr. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och
blanda i mjölet. Rita cirklar på bakplåtspapper ca 24 cm i diameter.
Bred ut smeten i fyra cirklar. Grädda en botten i taget mitt i ugnen
ca 5 min. Lossa bottnarna när de är varma och låt them kallna plant.

Kolasås: Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Låt koka
häftigt utan lock ca 5 min till en simmig sås.

Fyllning: Snoppa och skär jordgubbarna i små tärningar. Vispa grädden
med florsocker och ingefära till ett fast skum. Blanda i de tärnade
jordgubbarna.
Snoppa och halvera eller skär jordgubbarna till garneringen i
fjärdedelar. Lägg ihoop bottnarna med jordgubbsgrädde mella. Häll över
kolasåsen och garnera med jordgubbar och citronmeliss. Servera genast.


0 kommentarer:

Recent Posts