onsdag 10. februar 2010

Hamburger Italiano ala Carlie



Ikveld jobbet kona overtid, og jeg hadde en hundrelapp og 2 barn in i butikken.
Det betyr fort pasta for meg. Men nå er både jeg og barna litt lei vanlig kjøttdeig med saus, så jeg gjorde denne vrien istedenfor:

Du trenger:

Kjøttdeig
Ekte Italiensk Pasta
1 boks flåede Tomater
1 pakke mat Fløte
1 Rødløk

Slik gjorde jeg:

Kok opp en stor kjele med vann, og legg til rikelig med salt og Olivenolje.
Legg 2 brødskiver uten skorpe i melk, og legg kjøttdeigen i en stor skål.
Del Rødløken i 2, finhakk den ene halvparten, og grovhakk den andre.
Ta brødskivene fra melken, press melken ut, og legg brødet i kjøttdeigen, legg også til finhakket løk, og 2, 3 spiseskjeer med vann, en halv t-skje salt, og grovkornet svart pepper.
Kna alt sammen, og håndlag burgere. Mine ble kule og firkantede, noe gutta synes var veldig gøy.

Stek burgerne på middels pluss varme i Olivenolje, slik at de blir gjennomstekt med en god skorpe på utsiden.

Nå koker forhåpentlig vannet til pastaen, legg den i, men smak på den hele tiden etter 5 minutter!
Bløtkokt pasta kan ødelegge alt annet i et måltid, mens Al Dente smaker fortreffelig nesten uansett utgangspunkt.

Ta ut burgerne, og legg den grovhakkede løken i panna, i den samme oljen som burgerne har stekt i.
Når de er karameliserte, legg til boksen med flåede tomater, salt og pepper. Mos tomatene til saus over god varme. Hell til slutt 5 spiseskjeer med fløte i panna.

Hell litt Olivenolje over den ferdigsilte pastaen, legg på et tallerken med burger´n, agurk, og tomat.
Hell sausen over det hele, og avslutt med kverne svart pepper over hele tallerkenen.

Vi voksne tok også en god t-skje med Chillisaus ved siden av.

PS: Kona likte å komme hjem ja, gutta sov og maten sto klar. Og hun elsket både maten den og meg.

3 kommentarer:

Christina sa...

ser smaskigt ut :)

fina bilder ;)

Jean sa...

Så flinke dere er!!Det er skikkelig godt med hjemmelagde burgere ja,prøv med litt oregano i neste gang,det smaker også veldig godt!! :)

Carlie´s Kitchen sa...

Takk for tipset:) Vi skal prøve det.

Recent Posts